Door fraude geen schadevergoeding dwarslaesie

Twee zussen zitten met elkaar in de auto. Zij raken betrokken bij een eenzijdig auto-ongeval. De bijrijder loopt hierdoor een dwarslaesie op. Zij vordert een schadevergoeding van de WAM-verzekeraar van de auto, Allianz. Na onderzoek van Allianz blijkt dat het slachtoffer deze verzekering zelf heeft afgesloten onder een valse naam. Volgens het hof mag Allianz uitkering weigeren vanwege opzettelijke misleiding.

Fraude bij afsluiten van de verzekeringsovereenkomst

Het slachtoffer had een valse naam gebruikt, omdat een aanvraag onder haar eigen naam was afgewezen vanwege betalingsproblemen in het verleden. Zodoende probeerde zij de verzekering onder een andere naam alsnog af te sluiten. En met (aanvankelijk) succes. Totdat Allianz deze misleiding op het spoor kwam en weigerde uit te keren aan het slachtoffer.

De rechtbank besliste echter dat Allianz gehouden is tot vergoeding van de schade van het slachtoffer. Allianz ging naar het hof.

Hoger beroep

Allianz stelt in hoger beroep dat er sprake is van opzettelijke misleiding bij het aangaan van de verzekering. Het gevolg hiervan moet volgens Allianz volledig verval van het recht op uitkering zijn. Het gevolg zou zijn dat het slachtoffer geen recht op uitkering meer heeft en haar eigen schade zal moeten dragen.

De mededelingsplicht

Volgens artikel 7:928 BW is de verzekeringnemer verplicht om bij het aangaan van de verzekering de verzekeraar op de hoogte te stellen van alle feiten die de verzekeringnemer kent of behoort te kennen die van belang zijn voor de beslissing van de verzekeraar om de verzekeringsovereenkomst al dan niet aan te gaan.

Als de verzekeringnemer deze mededelingsplicht niet nakomt, kan hem verschillende sancties worden opgelegd (link). In het geval van opzettelijke misleiding van de verzekeraar, is deze sanctie verval van het recht op uitkering (artikel 7:930 lid 5 BW).

Geen verzekeringnemer

Volgens het hof kan Allianz geen beroep doen opzettelijke misleiding door de verzekeringnemer. Hoewel het slachtoffer de verzekering had aangevraagd, was zij immers formeel niet de verzekeringnemer. Dat was de persoon onder welke naam het slachtoffer (met toestemming van die persoon) de verzekering was aangegaan.  Om die reden stelde Allianz dat  het slachtoffer dan zou moeten worden aangemerkt als  de ‘bekende derde’.

De ‘bekende derde’

In artikel 7:930 lid 5 BW is ook bepaald dat het recht op uitkering vervalt als, niet de verzekeringnemer maar een ‘bekende derde’, wiens belangen door de verzekering zijn gedekt, heeft gehandeld met het opzet de verzekeraar te misleiden (artikel 7:930 lid 5 BW). Als de misleiding niet wordt begaan door de verzekeringnemer, maar door een bekende derde, kan dit dus ook tot verval van het recht op uitkering voor deze bekende derde leiden.

Het slachtoffer is volgens het hof een bekende derde wiens belangen door de verzekering zijn gedekt, omdat zij feitelijk zelf de verzekering heeft aangevraagd, via de bankrekening van de eigenlijke verzekeringnemer de premie voldeed en de gebruikelijke bestuurder van de auto was. Zij was dus bekend met de verzekering en had hier belang bij.

Opzettelijke misleiding

Het hof beantwoordt de vraag of er sprake is van opzettelijke misleiding door het slachtoffer ook bevestigend. Het slachtoffer heeft namelijk, nadat een verzekeringsaanvraag onder haar eigen naam was geweigerd, alsnog een verzekering weten af te sluiten door een andere naam te gebruiken.

Het opgeven van die valse naam kwalificeert het hof als opzettelijke misleiding van de verzekeraar. Hierdoor vervalt het recht op uitkering en ontvangt het slachtoffer, ondanks haar ernstige letsel, geen schadevergoeding. De gevolgen van het opzettelijk misleiden van een verzekeraar kunnen dus enorm zijn.

De volledige uitspraak van 21 november 2023 van het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden kunt u hier lezen (ECLI:NL:GHARL:2023:10091).

Vragen?

Heeft u vragen of zoekt u een advocaat die is gespecialiseerd in letselschade en verzekeringsrecht? Neem vrijblijvend contact op.

Salva Schaderecht is een advocatenkantoor gespecialiseerd in aansprakelijkheid, letselschade en verzekeringsrecht.

Salva Schaderecht | info@salvaschaderecht.nl | 085 800 8080 | Jansbuitensingel 7, 6811 AA Arnhem

Menu